Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace

Letní škola pedagogů 2025 v Broumově: prázdninové učení, které má smysl

Ve dnech 7.–9. července 2025 se v inspirativním prostředí Kláštera v Broumově konala Letní škola pedagogů. Učitelé různých krajů se zde setkali, aby se zastavili, načerpali nové podněty, sdíleli své zkušenosti a společně objevovali, jak může vypadat smysluplné, respektující a živé vzdělávání.

První den: Komunikace a síla otázek

Letní školu zahájil Jan Školník, podnikatel a filantrop, který se s účastníky podělil o příběh rozvoje Broumovska – o tom, jak lze komunitu probouzet skrze spolupráci, kulturu a péči o místo, kde žijeme.

V semináři Michala Klapala se účastníci věnovali náročné komunikaci mezi školou, rodiči a žáky. Zejména v malotřídních školách jsou vztahy často blízké a osobní, což přináší výhody i výzvy. Seminář nabídl mnoho pohledů a tipů, jak komunikovat efektivně, s respektem a s ohledem na profesionální hranice.

Odpolední workshop Jany Marie Havigerové otevřel dveře k tématu správně kladených otázek – a ukázal, jak moc mohou otázky ovlivnit atmosféru ve třídě, spolupráci i kvalitu myšlení žáků. Účastníci si formou her vyzkoušeli, jak se stát „mistry dotazování“.

Den završil Tomáš Jireček s workshopem aplikované improvizace, která přinesla smích, uvolnění i prožitky propojení a bezpečí – základní ingredience pro tvořivé i učící se prostředí.

Druhý den: Formativní přístup, místně zakotvené učení a poezie v kostele

Ráno otevřel Michal Ševčík, který se zaměřil na formativní přístup ve vzdělávání a ukázal, jak lze podpořit vnitřní motivaci žáků a vytvářet respektující prostředí. Na něj navázala Blaženka Hušková s úvodem do místně zakotveného učení (MZU) – přístupu, který propojuje výuku s místem, kde žijeme. Na teoretický základ navázala Lenka Burešová, která nabídla konkrétní ukázky aktivit ze základní školy v Čeperce. Tyto aktivity propojují učení s reálným světem kolem dětí a vedou je k vnímání krajiny i společnosti všemi smysly. „Přijďte načerpat inspiraci, jak učit venku, s radostí a s respektem k místu, kde žijeme,“ vyzvala účastníky.

Vyvrcholením tématu byl společný workshop v broumovském kostele, kde Blaženka Hušková a Lenka Burešová vytvořily atmosféru, v níž vznikaly autentické a působivé básně. Inspirace geniem loci přinesla účastníkům hluboký zážitek, který spojil tvůrčí psaní, vztah k místu i vlastní učitelskou cestu.

Úplně jinou mozkovou hemisféru museli účastníci aktivovat na workshopu s Václavem Maněnou, který svým energickým a srozumitelným způsobem přiblížil téma využití umělé inteligence (AI) ve školní praxi. Účastníci se seznámili s konkrétními nástroji a aplikacemi, které mohou usnadnit přípravu výuky, šetřit čas i podpořit samostatnost žáků. Představena byla řešení dostupná školám zdarma – a zároveň zazněly důležité etické, didaktické i právní souvislosti, které by při používání těchto technologií neměly být opomíjeny.

Poslední den patřil semináři o významu komunikace v rámci třídnických hodin, který vedla zkušená učitelka Radka Dojčánová. Účastníci získali mnoho praktických a efektivních metod hodících se pro vedení třídnických hodin s důrazem na budování pozitivního klimatu ve třídě, navíc s využitím etické výchovy.

Letní škola jako prostor sdílení, zastavení i nové energie

Letní škola pedagogů nabídla účastníkům nejen množství inspirací a praktických nástrojů, ale především prostor k zastavení, reflexi a vzájemnému sdílení. V nádherném prostředí kláštera, mezi lidmi s podobnými hodnotami a chutí posouvat vzdělávání k lepšímu, se propojily inovace s odpovědným přístupem a otevřel se další směr pro profesní růst účastníků.

Děkujeme všem lektorům i účastníkům a těšíme se na další společné setkání!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Přihlášení odběru novinek

Vaše osobní údaje jsou v bezpečí. Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle platné legislativy a Zásad zpracování osobních údajů.